linje-parkering

Gebyr for bruk av piggdekk i Stavanger kommune

Med hjemmel i «Forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr»

Stavanger har i perioder om vinteren dårlig luftkvalitet. Det har derfor blitt innført gebyr for bruk av piggdekk fra 01. november. Grensen for gebyret er Stavanger kommunes grense.

Mer informasjon om piggdekkgebyr på Stavanger Kommunes hjemmesider

Betalingsløsningene kan benyttes av både bedrifter og privatpersoner.

NB! Piggdekkgebyret er elektronisk og knyttet til bilens/bilenes registreringsnummer. Derav ikke noe fysisk oblat

Priser

Gebyr Pris Varighet
Sesong 1400,- Hele Sesongen*
Kalendermåned 450,- En Kalendermåned
Døgn 35,- 24 Timer**


For tunge kjøretøy (fra og med 3500 kg) betales det dobbel pris.
*Sesongen starter 01. november og varer til og med 28. april 2019. Forhåndsbetaling er mulig fra 01.10.18 hos våre Agenter.
**Fra kjøpstidspunktet

Betalt piggdekkgebyr refunderes ikke.

Trenger du å overføre betalt piggdekkgebyr til ny bil må du sende oss en e-post med opplysning om kjøpskanal, mobilnr, navn, gammelt og nytt registreringsnummer, samt dokumentasjon på eierskap til gammelt registreringsnummer. Fram til bekreftelse på at det innbetalte gebyret er overført til nytt registreringsnummer må piggdekkgebyr døgn benyttes.

Stavanger Parkeringsselskap KF har ansvar for å tilrettelegge og drifte betalingsløsningene for piggdekkgebyrordningen i Stavanger kommune.

Stavanger Parkeringsselskap KF har også ansvar for kontroll og håndheving.

Du finner selve forskriften på lovdata.no

Øvrige spørsmål kan rettes til piggavgift@stavanger-parkering.no

Betal med mobilen

Enkleste måte å betale på er å laste ned Stavanger Parkering sin app eller EasyPark app på smarttelefonen din.

Easypark: Tast 5755 for kjøretøy under 3,5 tonn og 5756 over 3,5 tonn.
Endring av registreringsnummer eller spørsmål angående betalingen kontakt EasyPark direkte her:  https://easypark.no/help/

Vipps: Det arbeides med å få denne tjenesten tilgjengelig.

Betal på nett

Husk å registrere betalingskort før du gjennomfører betaling.

Piggdekkgebyret kan du også betale ved å logge inn på din egen Stavanger Parkering-konto.

 

Betal hos følgende Agenter

Shell
Randabergveien (Randabergveien 55A)
Vardeneset (Dusavikveien 310)
Løkkeveien (Løkkeveien 97)
Hagakrossen (Tananger Ring 1)
Madlakrossen (Madlaveien 263)
Circle K
Tau (Ryfylkevegen 1970)
Haugesundsgaten (Haugesundsgata 3)
Randaberg (Tungenesveien 8)
Forus (Petroleumsveien 1)
Sola (Flyplassvegen 213)
Lura (Somaveien 1A)
Ålgård (Sandnesveien 40)
Tanken
Løkkeveien (Løkkeveien 8)
Møller Bil AS
Møller Bil Stavanger (Vassbotnen 17)
Dekkstra
Dekkstra Forus (Vestre Svanholmen 11)
FJORD1
MortavikaArsvågen
MF Boknafjord
MF Stavangerfjord
MF Mastrafjord
MF Raunefjord (fra 01.01.19)

Forflytningshemmede

Fritak for gebyr gjelder for bil hvor fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede. Ved parkering skal parkeringsbevis alltid være plassert godt synlig bak frontruten.

Spørsmål og svar Piggdekkavgift

  • Jeg har kjøpt piggdekkavgift, men kjøpt nye piggfrie vinterdekk, kan jeg få pengene tilbake?
    • Nei
  • Trenger jeg noe bevis i frontruten av bilen?
    • Nei, alt foregår elektronisk. Du trenger ikke noe form for fysisk oblat.
  • Jeg har vært uheldig og betalt dobbelt eller mer, kan jeg få tilbakebetalt?
    • Ja, send kontonummer, hvilket telefonnummer og registreringsnummer det ble registrert på. Kunder som har betalt via EasyPark, må kunden kontakte EasyPark på tlf. 23 30 88 80 mail: kundeservice@easypark.net
  • Jeg har HC-kort, har lest at jeg kan få penger tilbake?
    • Ja, bil hvor fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede, er da fritatt for piggdekkavgift. HC-beviset er personlig og følger ikke bilen. Send kopi avtale/HC-kort. Send mail til piggavgift@stavanger-parkering.no , hvilket kontonummer vi skal tilbakebetale til og hvilket registreringsnummer det er betalt for.
  • Bilen min er blitt kondemnert, kan jeg få tilbakebetalt?
    • Ja, vi må ha dokumentasjon på at bilen faktisk er blitt kondemnert, send dette til oss på mail piggavgift@stavanger-parkering.no , kan evt. overføres til ny bil, informer oss om det nye registreringsnummeret.
  • Jeg har vært uheldig og skrevet feil registreringsnummer, hva gjør jeg?
  • Jeg ønsker å endre registreringsnummer pga. forskjellige årsaker, kan dere hjelpe?
  • Jeg har problemer med Stavanger Parkering KF sin app/hjemmeside
    • Problemer å finne kvittering, se veiledning her.
    • Sjekk dekning på kortet
    • Telefondekning
    • Sjekk om gyldig kort, vi godtar Visa, Mastercard og Amex
    • Utløpsdato på kortet, hvis kortet har utløpsdato måneden etter kjøpstidspunkt, vil ikke dette godkjennes. (F.eks. hvis du gjør et kjøp i november og kortet utløper i desember, vil ikke dette godkjennes)